Systém podpory startovišť

PDF

Svaz PG podporuje samosprávný systém péče o startoviště jakožto nejefektivnější a dlouhodobě udržitelný způsob jak spravovat, ošetřovat a zlepšovat podmínky k létání na startovištích v ČR.

Svaz PG je schopen podporovat startoviště následujícími způsoby:

  1. Správcům startovišť zafinancovat vytvoření informačních tabulí se základními informacemi o létání na daném terénu a výřezem mapy prostorů pro okolí danného startoviště.
  2. Správcům startovišť je Svaz PG schopen nabídnout uveřejnění informací o jejich startovištích v časopisu Pilot či zde na stránkách
  3. V případě oprávněné potřeby finančně podporovat startoviště z finančních rezerv Svazu PG. Finance svazu mohou být použity v těchto případech:
    • ohrožení startoviště – zachování provozu na startovišti.
    • zprovoznění nového startoviště včetně oficiálního otevření startoviště provozovaného dosud načerno.
    • vyjmutí pozemků startoviště z plnění funkce lesa.
    • získání pozemků startoviště do vlastnictví občanského sdružení spravující startoviště.
    • výrazné zlepšení podmínek pro létání na startovišti (např. nutné teréní úpravy, zpevnění povrchu tam kde dochází k erozi a pod.).

Žádost o podporu a její náležitosti

Potřebujete-li finanční podporu pro Vaše startoviště a máte pak nevahejte kontaktovat předsenoctvo svazu. První kontakt může být neformální a pouze informativní, v dalším pak po Vás budeme požadovat podrobnější informace o startovišti i plánované investici. Osnovu žádosti o podporu pro startoviště naleznete zde.

V případech poskytnutí finanční pomoci bude předsednictvem Svazu PG požadována výhoda pro členy svazu PG v podobě sníženého startovného ve všech kategoriích. V případě souběhu žádostí nad možnosti finančních rezerv Svazu PG rozhoduje předsednictvo o přidělení, nebo rozdělení částky podle bonifikačního systému hodnocení startovišť.

Bonifikace startovišť:

  • Bonifikační systém je způsob jak určit hodnotu startoviště a je vodítkem pro rozhodování o podpoře startovišť.
  • Při rozhodování o podpoře pro startoviště je důležité brát v úvahu různé faktory, které skládají obraz využitelnosti daného startoviště:
  1. Využitelnost startoviště pro výcvik (lze na startovišti běžně provádět základní výcvik?)
  2. Využitelnost startoviště pro dlouhodobé lety (je na startovišti běžné svahování s navázáním do termiky?)
  3. Využitelnost startoviště pro přelety (Odlétává se ze startoviště běžně na přelety? Je v nejbližším okolí dostatečné množství ploch pro nouzové přistání? Mohou na přelet odlétat i méně zkušení piloti PL−A a PL−B?).
  4. Obtížnost startu. (stupeň obtížnosti startu na stupnici 1 – 5)
  5. Obtížnost přistání (stupeň obtížnosti přistání na stupnici 1 – 5)
  6. Rozsah podmínek (za jakých směrů větru lze na startovišti bezpečně létat? Za jakých rychlostí větru lze na startovišti bezpečně létat?) vzhledem k obvyklým schopnostem pilotů pro které je startoviště určeno.
  7. Je toto startoviště vzhledem k využitelnosti a rozsahu podmínek v regionu nahraditelné?
  8. Dostupnost − lze se mezi startem a přistáním dopravit autem nebo lanovkou?
  9. Kolik dní v roce je možné startoviště používat? (omezení v dostupnosti, ochranáři, majitelem?)
  10. Jak je startoviště skutečně využívané českými piloty?
  11. Mohou startoviště využívat všichni piloti (omezení počtu pilotů, jmenný seznam pilotů s povolením zde létat?)
  12. Správa – má startoviště správce? Existuje občanské sdružení, které startoviště spravuje?
  13. Majetkové poměry – je startoviště v majetku správce, nebo kryto dlouhodobým pronájmem?

Bonifikační systém na základě vyplnění těchto otázek určí procento využitelnosti startoviště.

Příklady výpočtu bonifikace startoviště:

  • Extrémní příklad 1:

    Startoviště využitelné jak pro výcvik, dlouhodobé lety i pro přelety, s jednoduchým startem i přistáním s úplným rozsahem podmínek (možnost startu do všech směrů, rozsah rychlostí větru 0 – 8 m/s), které je v regionu nenahraditelné, je dobře dostupné lanovkou, je možné jej používat celoročně, silně využívané českými piloty, kteří je mohou používat všichni. Startoviště spravuje občanské sdružení a majetkové poměry jsou vyřešeny dlouhodobou smlouvou.

Využitelnost startoviště = 100%

  • Extrémní příklad 2:

    Startoviště je využitelné pouze pro slety, ovšem z důvodu velmi obtížného startu i přistání není vhodné pro výcvik, svahování i termika zde jsou vzácností. Odlet na přelet je téměř nemožný z důvodu absence vhodných přistávacích ploch. Start je zde možný pouze při rozsahu větru cca10° a síle 7 – 10 m/s (start z průseku s přelétnutím vysokého porostu). Pro tento směr větru je v regionu několik dalších vhodných startovišť. Startoviště je dostupné pouze pěším výstupem. Vzhledem k omezení ochranáři je využitelné pouze v říjnu a listopadu. Protože je těsně u hranic létají na něm pouze cizinci. Z důvodu omezení ochranáři na něm mohou létat pouze piloti uvedení na jmenném seznamu. Startoviště nemá správce, ani neexistuje občanské sdružení. Majetkové poměry nejsou vyřešené, startoviště se používá bez vědomí majitele.

Využitelnost startoviště = 1%

 

Pokud uvažujete o využití výše nabízené pomoci Svazu PG se správou Vašeho startoviště, máte zájem o výřez letecké mapy pro Vaše startoviště, či potřebujete pomoc při jednání s úřady neváhejte se obrátit na předsednictvo Svazu PG

 

Tento článek vychází z dnes již historického dokumentu zveřejněného v květnu 2006 v časopise Pilot.

 

Nejbližší události

Kalendář

Prosinec 2017
PoÚtStČtSoNe
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Leden 2018
PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031